Alaptarea imbunatateste comportamentul matern
28/06/2011 Scrie un comentariu
Un nou studiu publicat in The Journal of Child Psychology and Psychiatry arata ca mamele care isi hranesc bebelusii cu lapte exclusiv de la san, comparativ cu cele care apeleaza la laptele formula, au o legatura emotionala mai puternica cu copilul in primele luni.
La mamele care alapteaza s-au observat raspunsuri mai bune la tipetele copiilor lor in regiunile creierului legate de empatie si de comportamentul de ingrijire decat la mamele care au apelat la formula, ca sursa principala de hrana a bebelusului. Se pare ca este prima data cand se studiaza mecanismele neurobiologice cu functia de alaptare si cand se face legatura dintre activitatea creierului si comportamentele materne. Descoperirile fMRI sugereaza ca alaptarea si factorii asociati cu alaptarea, precum nivelele ridicate de hormoni (oxitocina, prolactina), stresul si cultura pot juca un rol important pentru activitatea creierului mamelor si pentru comportamente parentale in timpul perioadei postpartum timpurii. Studiul arata ca, pana la trei sau patru luni de la nastere, unele regiuni ale creierului observate la o luna postpartum (amigdala, putamen, paleostriat si gyrus-ul frontal superior) au continuat sa activeze si au fost corelate cu comportamentul matern si sensibil in acelasi grup de mame.
Descoperirile evidentiaza relatia stransa dintre alaptare, activitatea creierului si comportamentele parentale in timpul perioadei postpartum timpurii. Autorul cercetarii Dr. Pilyoung Kim spune ca “Este important pentru cei dragi sa sprijine mamele si sa le ajute sa faca fata provocarilor legate de alaptare si parenting in aceasta perioada. Mamele care nu pot alapta pot beneficia de incurajare suplimentara pentru a se angaja in interactiuni sensibile, grijulii cu bebelusul lor.”






